ayurveda diet

September 23, 2016

IMG_9659.jpg
IMG_9658.jpg
Eikä nyt siis ole kyse dieetistä kuuriluontoisena kehon rääkkäyksenä, vaan pidempiaikaisena ruokavalion muokkaamisena.
Ystäväni tutustutti minut pari vuotta sitten ayurvedaan. Seesteiseltä kuulostava termi houkutteli minut ottamaan selvää siitä, mitä kaikkea ayurveda ja doshat oikein sisällään pitävätkään. Minulla on tapana innostua kaikesta hippusenkaan jännittävän tai erikoisen kuuloisesta. Mitä kauempana Aasiassa ilmiöiden mystiset juuret ovat, sen kiehtovampaa. 
To cut long story short - on olemassa kolme doshaa (vata, pitta ja kapha), joista itse edustan pääasiassa pittaa. Netti on pullollaan erilaisia testejä, joilla voi selvittää oman tyyppinsä. Myös pinterestistä löytyy lukuisia taulukkoja, joiden avulla pääsee jyvälle omasta doshastaan. Ottamalla omastaan selvää, voi optimoida balanssin korjaamalla oman elämänsä tasapainon heilahdukset oikeanlaisella ruokavaliolla ja liikuntamuodoilla.
Oli kyse sitten ruokavaliosta, persoonallisuudesta tai unesta, huomasin nyökytteleväni vähän siellä sun täällä pittan kuvausta lukiessani. Suosittelen kaikkia vähänkään hihhulointiin taipuvaisia ottamaan aiheesta selkoa.
Eri doshille sopivat erilaiset ruokavaliot. On ollut mielenkiintoista huomata, miten monien ruoka-aineiden kohdalla ne pitävät paikkansa - niin hyvässä kuin pahassa.
- Voimakas chili ja punasipuli ovat minulle ehdoton no-no, samoin kuuma, voimakkaasti maustettu ruoka.
- Sen sijaan "cooling" -kategoriaan luokiteltavat mausteet (kardemumma, kurkuma, minttu ja ikivääri) tukevat omaa hyvinvointiani loistavasti.
- Reagoin tosi voimakkaasti esimerkiksi kahviin ja sokeriin (ja alkoholiin). Tästä syystä en juo kahvia lainkaan, ja sokerin pyrin (ilman satunnaisia namikausia) pitämään poissa ruokavaliostani. Viiniä kohtuudella pari lasia silloin tällöin.
- Suolainen ruoka ei sovi minulle lainkaan. Tästä syystä käytän maustamisessa minimaalisia määriä ruususuolaa. 
- Saan välillä tosi ikäviä närästyskohtauksia syödessäni samalla aterialla raakoja ja kypsennettyjä vihanneksia sekaisin.
- Runsaasti (kasveista saatavia) hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio toimii minulla huomattavasti runsasproteiinista paremmin.
Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Vaikken koskaan olisi kaverini myötä ayurvedasta innostunutkaan, noudattaisin silti hyyyyyvin samanlaista ruokavaliota, kuin mitä nykyään. Siitä huolimatta on ollut (enemmän tai vähemmän) hauskaa tutkailla eri aineiden vaikutuksia omaan hyvinvointiin. 
ps. Mikään ei ole mustavalkoista, ei tämäkään. Eikä kukaan ole puhtaasti yhtä ainoaa tyyppiä. Vaikka kuinka kuuluisivat kaneli ja banaanit välteltäviin ruokiin ja mausteisiin, en luopuisi niistä osana päivittäistä ruokavaliotani.

// Ayurveda diet (as well as lifestyle) is great. Can highly recommend everyone to find out the best way of living to suit your type. Or a mixture of types.
fcfef6fa0b6fb7df8c87bf68d3b52625.jpg

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts.

© Erica Karppinen / Design by Fearne