sleep tight

September 23, 2016

Africa.jpg
Pari viikkoa sitten oli Helsingin Sanomissa juttua univaikeuksien lisääntymisestä. Unen merkitys on ihan valtava. Huonosti nukutun yön jälkeen ei pää tunnu pelaavan, olo on nuhjuinen, eikä kroppakaan tunnu pysyvän menossa mukana. Lampaiden laskeminen on lähinnä turhauttavaa, joten keräilin muutamia hyväksi havaittuja kikkoja univaikeuksien selättämiseksi:
- No ne kännykät ja läppärit. Tähän mennessä alkaa varmaan kaikille olla selvää kyseisten värkkien sinisen valon melatoniinin eritystä haittaava vaikutus. Laitteet on hyvä jättää vaikkapa toiseen huoneeseen, kauas omaa itsekuria piinaamasta.
- Makuuhuoneen lämpötilan laskeminen riittävän alhaiseksi. 
Illan rauhoittaminen. Ne kovimmat hikitreenit on syytä jättää aamuun tai iltapäivään, muuten on olo vielä nukkumaan mennessäkin aika hyper. Iltatreeniksi sopii aikas passelisti jooga tai venyttely.
Eteeriset öljyt. Esimerkiksi laventeliöljyllä on rauhoittavia ja unta edistäviä vaikutuksia.
Vaikka veden juonti hyvä asia onkin, on muistettava sen tasainen litkiminen pitkin päivää. Ainakin itselleni tietää suuren vesi-, tai teemäärän iltasella nauttiminen aamuyölle ajoittuvaa pissareissua. Ja katkonaista unta.
Illallisen / iltapalan syöminen riittävän ajoissa. Huomaan nukkuvani parhaiten, kun viimeinen ateria nautitaan viimeistään kuuden aikoihin. Tämä on toki yksilöllistä, mutta ainakin itse saan nopeammin unta vähän tyhjemmällä vatsalla.
... jos kuitenkin nälkä yllättää myöhemmin illalla, on banaanin sisältämällä magnesiumilla muistaakseni todettu olevan unta edistäviä vaikutuksia.
Pimeys. Kesän (ja valon) lähestyessä lienee syytä kaivaa unimaski lentolaukun pohjalta. Nappaa samalla reissulla myös korvatulpat. Ne on syytä pitää lähellä, jos on odotettavissa melua (juhlivat naapurit tai putkiremppa). Pitäisi itsekin muistaa useammin laittaa maski naamalle, se kun pakottaa pitämään simmut kiinni aamuun asti. 
Kaikkein yleisin syy univaikeuksiin lienee oman mielen rauhattomuus, ja seuraavan vuosikymmenen lopulle ulottuva tuhatkohtainen to do -lista. Muistan lukeneeni joskus, miten nukkumaan mennessä tulisi ajatella vain menneitä miellyttäviä asioita. Tulevan vatvominen tietää huonoa, oli se sitten ahdistusta tai innostuneisuutta. 
... jos jokin tulevaan suuntautuva kuitenkin herättää ajatuksia, on aika näppärää pitää yöpöydällä muistivihkoa, johon pääsee saman tien kirjaamaan ylös kaiken maailman to do -listat ja haaveilut.
Kaikista houkuttelevinta nukkumisesta tekee tietysti puhtaisiin lakanoihin hyppääminen. Hyviä unia <3

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts.

© Erica Karppinen / Design by Fearne